Sunday, February 1, 2009

هو وهى



اكيد فى ناس كتير مهتمة بعلاقة الراجل والست

انا مش قصدى الزمالة بين الاتنين لانها فى الاخر كل واحد بيبقى عارف اخره مع التانى ايه


انا قصدى ايه اللى بيدور عليه كل واحد منهم فى التانى ؟؟
ازاى لما يجى حد يدق الباب نعرف ان هو ده فعلا مش اى حد غيره ؟؟


...............


قبل كده كنت متخيلة الجواز ده يعنى اهو جواز وخلاص

اى واحد بيروح يتقدم لاى واحدة وبيحصل نصيب وخلاص

لكن بعد كده بدات الدنيا فى دماغى تاخد شكل تانى خالص


الاتنين دول هيبنوا حياة جديدة مش مجرد بيت وخلاص
هيبنوها سوا .. واى حاجة هيعملوها هيبقى الاتنين متفقين عليها
................



سبحان الله ربنا قال فى كده "وجعلنا بينهم مودة ورحمة"

وقال كمان"وجعلنا بينكم ميثاقا غليظا"
علاقة الاتنين ببعض مش كأى علاقة تانية


............




مش عارفة بس انا شايفة ان اى بيت لازم يقوم على حاجتين مهمين جدا


هما اللى هيجيبوا بقية الحاجات

الحب والدين


لما يبقى الاتنين مقومين حياتهم على الحب والدين


الحياة دى هتبقى ما هو اقرب للاعتدال


واى حاجة تانية ممكن تيجى طالما الحياة مبنية على الاساس ده

..............

اكيد طبعا فى ناس كده


بس اكتر مثال للاتنين ممكن يكون علق معايا عندهم نفس التصور اللى بتكلم فيه ده فى مسلسل يوميات ونيس لو تعرفوه

ونيس ومراته كان بينهم حب وهدف و تفاهم غريب

حتى فى اول المسلسل كان فى جملة انا تقريبا حفظاها عن ظهر قلب

"اتفقت انا وزوجتى ان نربي ابنائنا على الاخلاق والقيم كى نقدمهم للمجتمع ابا عظيما واما فاضلة"

-->اتفقت انا وزوجتى<--

ياه لما الاتنين يبقوا متفاهمين كده وعندهم نفس الهدف وبينهم الحب

اللى يخليهم قادرين يقفوا قدام اى حاجة فى الدنيا مهما كانت صعبة

طالما ان الاتنين سوا ومقتنعين ببعض تمام الاقتناع

....................


زمان كنت متخيلة ان لازم وحتما ولابد ان البنى ادم اللى يجى ده لازم


يبقى جاهز

فيه كل حاجة انا حطاه فى البنى ادم اللى عايزة اكمل معاه

لكن اكتشفت بعد كده انه مش لازم يبقى كده
ممكن يبقى تفصيل
اه لازم يبقى فيه الصفات الاساسية اللى انا عايزاها
والباقى هنقدر نكمله سوا


.............


فى الاخر عايزة اقول ان العلاقة بين الرجل والست محدش عمره هيفهمها
بكل جوانبها
بس كل واحد ممكن يقع فى حدوتة تفهمه ولو جزء من العلاقة دى
بس عارفين .. لما تلاقوا حد بيحبكوا اوعوا تتخلوا عنه
عشان ممكن متلاقوش زيه تانى
حد تبقى قدامه بمظهر وبوش غير مظهرك ووشك قدام اى حد تانى
حد تبقى قدامه كانك قدام نفسك فى المراية
.........

يلا فاصل ونواصل

مع تحياتى
مواطنة مطحونة ومجنونة

2 comments:

Enjy Badran said...

جزاكي الله خيرا يا جهاد ، كلامك جميل أوي ، وفتحتي فعلا موضوع مهم جدا

طبعا الحب بيدوب حاجات كتير جدا ، بس مش ملاحظة إن كلمة الدين دي كبيرة أوي

أنا من رأيي إن تقوى ربنا في كل حاجة في حياتنا بتفرق معانا كتير

إنني نتقي ربنا في نفسنا علشان لو أنا عايزة إنسان كويس لازم أكون أنا كويسة " الطيبون للطيبات " اتقي ربنا معاه في كل وقت من أول ما أعرف إن هيجي البيت لحد الخطوبة وبعدين الزواج وبعدين العمر اللي هنعيشه مع بعض

تالت حاجة مهمة جدا جدا جدا الإحترام والتقدير

وزي ما انتي قلتي مفيش حد جاهز من كله ، إحنا بشر وأكيد كل واحد بيكون عنده مميزات وعيوب ، بس القياس بيتفاوت من شخص لتاني

ممكن أنا مثلا ألاقي شخص في عيب معين والعيب ده أنا ما بحبوش بس في نفس الوقت في مزايا تانية تخليني متمسكة بيه

وبتفرق كمان في شخصية الشخص ده ، هل هو كمان مقتنع إن ده عيب فيه ولا لأ ، هل عنده إستعداد إنه يغيره ولا لأ

هل إنتي بس اللي شايفة إن دي مشكلة فيه لكن دي ولا مشكلة فيه ولا حاجة

وفي الأول والآخر ده نصيب ، بس نحاول إننا نتقي ربنا في حياتنا

Khalid DiDo said...

bgd topic gamed awe awe awe aweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee GAK

Post a Comment

 
Copyright 2009 Thoughts. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemesfree